13 Haziran 2017 Salı

Tam Otomatik ve Yarı Otomatik Vites Farkları

Otomatik şanzumanlı arabalarda en çok merak edilen konu YARI OTOMATİK vites ile TAM OTOMATİK vites arasındaki farklardır. Öncelikle şunu belirtmek gerekir ki her iki araçta da manuel vites araçlarda bulunan debriyaj pedalı yoktur. Yani her ikisinde de vites geçişleri otomatik olarak gerçekleşir. Geçiş yönteminin tekniği otomatik vites çeşidini belirtir.



Yarı Otomatik Vites:

1. Otomatikleştirilmiş manuel şanzuman: F1 şanzuman bu gruba girer. Aslında bir debriyajı vardır ama bu kaputun içindedir, elektronik sistem gerektiğinde debriyaja basar ve vites değişir. Diğer tüm vites çeşitlerine göre daha az yakar, yakıt tasarrufu sağlar; fakat vites geçişleri sarsıntılı ve çok hissedilir olduğundan konforlu değilidir.


2. Tek kavramalı yarı otomatik şanzuman: Tiptronic, easytronic gibi isimler alan bu şanzuman tipi de üsteki çeşitten biraz daha az hissedilen vites geçişleri olur. Bu şanzumana sahip araçlar aynı zamanda manual şekilde de kullanılabilir. Opel'in ve Renault'un bazı modellerinde bu şanzuman tipi görülebilir.

3. Çift kavramalı yarı otomatik şanzuman: İki kavraması bulunan yarı otomatik versiyondur. Bu şanzumanlarda bir kavrama vites değişmesi için konum alırken diğer kavrama bir sonraki geçiş için hazırlıklara başlar. Yani iki kavramada sırasıyla çalışır. Böylece vites geçişlerinde sarsıntı olmaz. Renault'un EDC şanzumanı ya da Volkswagen'in DSG şanzumanı çift kavramalı yarı otomatik şanzumanlıdır.

Tam Otomatik Vites:

Vites geçişlerinde motoru boşa çıkaracak bir kavrama ya da debriyaj yoktur. Bunun yerine tork konvertörü adı verilen bir sistem kullanılır

Tam Otomatik ve Yarı Otomatik Vites Farkları:

Tam Otomatik vites sarsıntısız bir geçiş sunar, yarı otomatik biraz sarsıntı yapar.
Yarı Otomatik vites araçta elektronik sistem gereksinim fazladır.
Tam Otomatik yokuşta geri kaçırmaz, yarı otomatik yokuş kalkış desteği yoksa kaçırır.
Yarı Otomatik vitesli araçlar manuel kullanım imkanı da sunar.
Yarı Otomatik daha az yakıt tüketir, tam otomatik daha fazla yakıt tüketimi sağlar.
Tam Otomatikte, konvertöre ileteceği için bir miktar tork kaybı olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder