ESP: Elektronik Stabilite
Programı (ESP), sensörler sayesinde otomobilin seyir halinde çizgisini
korumasına yardımcı olur. Böylece, araç savrulmadan stabil bir şekilde
seyrini sürdürür.
BAS ya da EBA: ”Brake Assist System” ve ”Emergency
Brake Assist”in kısaltmaları olan BAS ve EBA, sürücünün fren pedalına
sert basması halinde devreye girerek, fren gücünü tam olarak devreye
sokar.
ABS: ”Antiblock Brake System”in kısaltması olan ABS,
sürücülere, tekerlekler kilitlenmeden fren yapma olanağı sağlar. Ani
frenler veya ıslak zeminlerde devreye giren ABS, kullanılan aracın
manevra ve kontrol yeteneğini artırarak, sürücüye yardımcı olur.
MSR: ”Motor Schleppmomenten Regelung”un kısaltması
olan MSR, özellikle kaygan zeminlerde, sürücünün ayağını gaz pedalından
çekmesiyle oluşacak kaymayı, motor torkunu kullanarak önlemeye çalışır.
ASR: ”Anti Schlupf Regelung”un kısaltması olan ASR,
araçların patinaja düşmeleri önler. Türkçe’ye antipatinaj sistemi olarak
çevrilebilecek ”ASR”, patinaja geçildiğinde çekiş olan tekerleklere
giden gücü kontrol eder ve tutunmayı sağlar.
EBD: ”Electronic Brake Distributor”ün kısaltması
olan ”EBD”, fren yapılması halinde gücün ön ve arkadaki akslara dengeli
şekilde dağılmasını sağlar. Böylece, güvenli fren yapılmasına yardımcı
olur.
ASC+T veya TCS: ”Elektronik çekiş
kontrol sistemi” olarak tanımlanan sistem, aracı seyir halindeyken
sensörler aracılığıyla sürekli takip eder. Sürücü, tehlike yaratacak
durumlarda aracına gaz verse bile, sistem motor gücünü sınırlar.
EPB veya APB: Klasik el freninin
yerine geçen bu sistemde, el freni, anahtar kontak yuvasından
çıkarıldığında otomatik olarak devreye girer. Sistem, bazı modellerde,
motor yeniden çalıştığında, bazı modellerde de bir butona basılarak
devreden çıkarılır.
Tiptronic veya Steptronic: Araçlardaki şanzımanın manuel ya da otomatik olarak kullanılmasına olanak sağlar.
Cruise Control: Otomatik hız kontrol sistemi olarak
tanımlanan ”Cruise Control” sürücü tarafından devreye sokulduğunda,
aracın hızını sabitler. Sistem devreden çıkarılmak istendiğinde, gaza,
frene ya da sistemi çalıştıran düğmeye yeniden basılması gerekir.
Günümüzdeki bazı yeni nesil modellerde kullanılan, ”Akıllı Cruise
Control” ise sensörler aracılığıyla öndeki araçla olan mesafenin
daraldığını tespit eder etmez, aracı yavaşlatır ve daha sonra hızı
tekrar ayın seviyeye otomatik olarak getirir.
SRS: Otomobil kabinindeki sürücü
ve yolcuların bir kaza anında korunması amacıyla geliştirilen ”Airbag”
veya ”SRS (Supplementary Restraint System)”, Türkçe’ye ”hava yastığı”
olarak geçti. Emniyet kemeriyle birlikte kullanılmaları halinde maksimum
koruma sağlayan hava yastıkları, çarpışma sırasında, çok kısa bir süre
içinde otomatik olarak devreye girer.
Hill-Holder: Yokuş kalkış desteğidir. Belli bir süreliğine yokuş yukarı kalkmak isterken aracın geri kaçmamasını sağlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder