Eyfel Kulesi (Fransızca: La tour Eiffel [la tuʀ ɛˈfɛl]), Paris’deki
demir kule. Kule, aynı zamanda tüm dünyada Fransa’nın sembolü halini
almıştır. İsmini, inşa ettiren firma olan Gustave Eiffel’den alır. En
büyük turizm cazibelerinden biri olan Eyfel Kulesi, yılda 6 milyon
turist çeker. 2002 yılında toplam ziyaretçi sayısı 200 milyona
ulaşmıştır
Eyfel Kulesi 1887 ile 1889 yılları arasında Gustave Eiffel’in firması
tarafından, Fransız Devrimi’nin 100. yıl kutlamaları çerçevesinde
düzenlenen Paris fuarının giriş kapısı olarak inşa edilmiştir. Aslında
kulenin mimarı Gustave Eiffel değil, İsviçreli Maurice Koechlin ‘in
siparişi üzerine tasarlayan Stephen Sauvestre’dir. Meslektaşı Emile
Nouguier ile beraber ilk tasarımları yapmıştır. Kulenin, 7.739.401 Frank
31 Sent tutan inşaat masrafları, Gustave Eiffel’in tahminlerinin 1
milyon frank üstündedir. 1889 yılındaki açılış tarihden önceki 5 ayda
1,9 milyon kişi ziyaret edince, yıl sonuna kadar toplam masrafın 3/4′ü
çıkartılmıştır. Böylelikle Eyfel Kulesi, daha başından, kazanç sağlayan
bir şirket görünümüne bürünmüştü.
3.000 işçi 26 ay boyunca 18.038 adet demir parçayı 2,5 milyon
perçinle bir araya getirdi. Hiç ölüm vakası yaşanmamış olması, o günün
şartlarında şaşırtıcı bir durumdur.
Ancak kule, onu bir utanç lekesi olarak gören Paris halkının
tepkisini de çekmiştir. Bazı sanatçılar devasa bir sokak lambasına
benzetirken, bir fabrika bacası gibi Paris’in görsel itibarını
zedeleyeceğini ileri sürmüşlerdir. Böylelikle devrin sanatçı ve
edebiyatçı çevresinde bir kampanya başlatılmış, bu kampanya süresince
ünlü sanatçıların imzaladığı bildiriler dağıtılmıştır. Bugün ise Eyfel
Kulesi, Dünya’nın en güzel mimari yapılarından biri olarak kabul edilir.
Parisliler onu Demir Bayan olarak adlandırırlar. İlk başlarda Eiffel,
Kule’ye sadece 20 yıl için müsaade almıştı. Dolayısıyla, 1909 yılında
kulenin sökülmesi gerekiyordu. Ancak kule, iletişim için çok uygun
yüksekliğe ulaştığından ve yeni yüzyılda Atlantik ötesi haberleşmeye
imkân tanıdığından, kalmasına izin verildi.
Eyfel Kulesi 300 m yüksekliktedir. Zirvesindeki televizyon vericileri
27 m daha yükseklik kazandırır. Günümüzde yaygın olarak kullanılan
çelik yerine demirden inşa edilmiş, özel teknikler sayesinde günümüze
kadar sağlam olarak gelmiştir.
200.000 metrekare alanda bulunan Eyfel Kulesi her 7 yılda bir, 60 ton
boya ile boyanır. Bu çalışmada 25 boyacı görev yaparken, çalışma 15 ay
sürer. Bu işlem sırasında 1.500 fırça, 5.000 zımpara kağıdı ve 1.500 iş
tulumu tüketilir. Ayrıca güvenlik maksadıyla toplam 50 km güvenlik
halatı, 20.000 metrekare koruyucu ağ kullanılır. Boyama maliyeti
yaklaşık 3 milyon avro tutar. Zaman içinde kulenin rengi kırmızımsı
kahveden, sarımsı kahveye, daha sonra kestane kahvesinden bugünkü bronz
tonuna dönüşmüştür. Kule 3 renk tonunda boyanır. En açık renk zirvede
kullanılırken, en koyusu zeminde kullanılır.
Kulede intihar olayları da yaşanmaktadır. Şu ana kadar 400 kişi bunu
gerçekleştirmiştir. Zamanla, intiharların önüne geçmek maksadıyla
platformların çıkış noktalarına demir parmaklıklar yerleştirilmiştir.
22 Temmuz 2003 tarihinde, kısa devre sonucu, kulenin zirvesinde,
hemen en üst ziyaretçi platformunun üstünde yangın çıkmıştır. Yangın bir
saat gibi bir sürede kimse yaralanmadan söndürülmüştür.
Kamuya açık platformlar 57 m, 115 m ve 276 m yükseklikte bulunur.
Ziyaretçiler, üç asansörle kuzey, batı ve doğu kanatlarından ilk iki
platforma ulaşır. İlk ve ikinci katlarda lokantalar mevcuttur. Ayrıca
ilk katta, Eyfel Kulesinin tarihinin anlatıldığı bir sergi bulunur. En
üst platforma ulaşmak isteyen bir ziyaretçi, ikinci katta aktarma yapar
ve başka bir asansöre geçer. En üst platform hem çatılı hem de üstü açık
bir alana sahiptir.
Kulenin açılışından sonra, ilk platforma kadar 50 yolcu taşıyan iki
hidrolik asansör kullanıma girmişti. Bunlar için gerekli hidrolik
presler 16 sütuna monte edilmişti. Kuzey kanadından başka bir asansörle
ikinci kata ulaşılıyordu. 2. Dünya savaşı sırasında, işletim
sistemindeki hasarlar sebebiyle bunlar devre dışı kalınca, Adolf Hitler
kuleye yaya olarak çıkmak zorunda kalmıştı.
Yapımı : 1887 – 1889
Mimar : Stephen Sauvestre
Tasarımcı : Gustave Eiffel
Yapı tarzı : Yüksek endüstri
Coğrafi konum : 48° 51′ 29″ N, 2° 17′ 40″ O
Yükseklik : 300,51 m (324,8 m antenle birlikte)
Genişlik : 124,9 m
Derinlik : 124,9 m
Katlar : 3 Manzara katı
İnşaat malzemesi: Demir
Ağırlık : Çelik konstrüksiyon: 7.300 Ton
Toplam ağırlık : 10.100 Ton civarı
Basamak : 1665 (Resmi siteye göre)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder